Identiteten som dreper.

Aldri før har jeg fått så sterke inntrykk i løpet av en påskeferie, normalt sett blir den brukt på hytta sammen med venner og familie. Men i år ble det noe annet, i år dro jeg til Israel og Palestina sammen med en herlig gjeng. Jeg dro ned hit med lite kunnskap om konflikten, med et åpent sinn og minimalt med fordommer. Nå har jeg forstått at jeg ikke lenger skal stille meg likegyldig i påstandene om at det er jødenes land. Jeg trenger hvertfall ikke tenke på at det ikke er så ille som det blir fortalt, for her nede er det faktisk verre! Mye verre enn det media klarer å fremstille og mye verre enn vi kan forstå.

10653321_1056587977689423_320853083724318342_n 18129_1056587814356106_4980451476077550767_n

Argumentet som gjentatte ganger blir brukt fra israelsk side:”det står i gamle testamentet at Gud har gitt jødene landet og derfor er det de sitt”, er et legitimt argument for religiøse. Men hva står det ikke om å elske sin neste som seg selv, og om å gjøre mot andre det du ønsker de skal gjøre mot deg. Hvorfor verdsettes og praktiseres ikke disse momentene minst like høyt?

Det at vi mennesker er bygd på den merkelige måten som gjør at vi faktisk klarer å lukke øynene for slike fæle ting er helt ubegripelig. En frase jeg har hørt mange ganger i løpet av turen er :”to open your eyes”, og det er nettopp det vi trenger å gjøre! Åpne øynene for forferdelighetene medmennesker med “feil” identitet her nede lever i. Palestinerne jobber hardt for å beholde sine hus, rettigheter og landområder, men de er avhengig av oss, vi er nødt til å få opp øynene og si ifra!

Identitet er en spøk. Dersom du er israeler har du alle rettighetene i det hellige land, men dersom du “uheldigvis” er en palestiner blir du fratatt en rekke av disse rettighetene og samtidig lever du i en evig frykt for å miste alt du eier. Identiteten som fratar eller gir deg rettigheter her nede forteller hvor du er fra, hva du heter og hvilke kjønn du er. Den sier ingenting om deg som menneske, ingenting om dine holdninger eller verdier. Jeg påstår ikke at alle palestinere er gode og at alle israelere er fæle, for slik er det ikke. Men ettersom staten Israel bygger store murer for å skille palestinerne og fratar de grunnleggende rettigheter, med en begrunnelse om at den palestinske befolkningen er til fare for Israel, virker det som om staten Israel fremstiller alle palestinerne som terrorister. Palestinerne jeg har møtt til nå, er alt annet enn terrorister, det samme gjelder israelerne. Det er bare så synn at den israelske stat og de sionistiske jødene får lov til herse med resten av befolkningen. Her er det snakk om en identitet som dreper og det å slå alle under samme kam. Desverre…

Nina Grinde Syrstad

Identiteten som dreper.

Leave a Reply

