Kan vi kjempe med palestinerne?

image

av Jorunn Aanensen Kalvik

“Kringsatt av fiender, gå inn i din tid
Under en blodig storm, vi deg til strid..”

Diktet til Nordahl Grieg gir en dyster klangbunn til all strid og alle kamper en ser utkjempe seg. Å være i Palestina i påska gir innsikt i en virkelighet som jeg visste eksisterte, men som jeg med selvsyn ikke for alt i verden kan forstå fortsetter å være en virkelighet for palestinerne. Ikke for alt i verden kan jeg forstå at andre som har vært her kan ha sett en annen virkelighet – for det er jo tydeligvis sånn, når verdenssamfunnet ikke griper inn. Jeg går her med sorg i hjertet for det palestinske folket, jeg gråter innvendig og utvendig, og jeg føler meg liten i den store verden. I den store verden skulle man tro de store politikerne kunne gjøre noe – og så skal jeg utgjøre en stemme? Hvem er jeg, hva kan min stemme gjøre?

“Edelt er mennesket, jorden er rik
Finnes her nød og svik, skyldes det svik”

Det er nettopp det som er, Nordahl Grieg, vi er svikere. Men jeg vil ikke være det.

Kan vi kjempe med palestinerne?

Leave a Reply

