En dag i Hebron

av Åsmund Mjåland

Før jeg ankom Hebron hadde jeg mange tanker om hvordan byen kom til å være. Blant annet så jeg får meg at vi nesten kunne ta på stemningen i byen – i å med at den til tider er relativt amper. Denne teorien fikk jeg en ganske klar bekreftelse på i dag. Hebron befinner seg sør for Jerusalem og er kjent for å ha bosetninger i bykjernen. Det som er spesielt med disse bosetningene er at de blir bevoktet av israelske styrker hele døgnet. Vi ankom Hebron helt uvitende av hvilke elendigheter denne byen har å by på. Allerede etter første checkpoint kunne jeg kjenne en stor klump i magen, en klump som enda ikke har gått vekk.

Vi snakket med noen palestinere som hadde opplevd ekstreme tilfeller av trakassering fra bosetterne i Hebron. Blant annet Hashem Azzeh. Hashem er nabo med lederen for den høyre-ekstreme gruppen Jewish Defence League som er kjent for å ikke ha det reneste rullebladet. Hashem delte en historie med oss på knappe 10 minutter som oppsummerte det meste av trakasseringa og ydmykelsen han var blitt utsatt for. Det var en historie som rørte enkelte i gruppa våre til tårer, og som jeg mest sannsynlig kommer til å huske resten av livet.

Hashem utenfor checkpunktet han må gjennom for å handle i butikken. Hver dag.
Hashem utenfor checkpunktet han må gjennom for å handle i butikken. Hver dag.
Etter å ha hørt Hashem snakke, så stormet det en rekke tanker gjennom hodet mitt, blant annet:

– Hvorfor kan staten Israel tillate disse ekstreme forholdene mot sine naboer? Det er både umenneskelig og usmakelig at denne systematiske trakassering fortsatt finner sted, med tillatelse fra et land som kaller seg demokratisk.

– Hvordan går det an å leve et liv hvor man hver dag blir terget av sin nærmeste nabo? Jeg hadde brutt sammen for lengst om jeg hadde bodd under samme forhold som mange palestinere i Hebron gjør.

Hebron var derimot en ganske livlig by en gang i tida, men på grunn av okkupasjonen er hele handlegater stengt ned. Porter var lukket, og kroken var satt på døra for godt. Byen kan på mange måter sammenlignes med en spøkelsesby. Opplevelsene fra i dag bekrefter bare det jeg har og mange andre har ment lenge, okkupasjonen må opphøre – og det straks!

Hebron
En dag i Hebron

Leave a Reply

