Ikke hjertelig velkommen

Det er med blandede følelser jeg sitter på Ben-Gurion i Tel-Aviv og venter. Jeg venter på Rasha som sannsynligvis er i sitt tredje avhør for å fortelle at verken hun eller noen av ossimage andre på turen, er en fare for Israels sikkerhet. Selv slapp jeg med fire timer og to avhør i grensekontrollen, før jeg kunne få i meg mat og drikke på mitt første besøk til Israel og Palestina. Det er med andre ord noen som er mer velkommen enn andre. Jeg er opplagt i den gruppen som ikke er hjertelig velkommen.

Jada, jeg skal til Palestina. Joda, jeg har vært i Afghanistan. Jada, jeg er sosialist. Joda, min far heter Olaf Thorvald og min farfar heter Sverre. Og joda, jeg reiser sammen med flere andre. Men hvorfor er dette relevant i forhold til mitt besøk i Palestina? Og hvorfor er Israel så redde at fredelige mennesker må bruke timesvis for å bevise sin uskyld fordi vi har feil farge og feil navn?

Jeg tror sannheten er at Israel ønsker å skjule den apartheidstaten de har skapt. En stat hvor to ulike folkegrupper, Israelere og palestinere, har helt forskjellige rettigheter og muligheter. I løpet av den neste uken vil jeg og andre skrive mere om denne problemstillingen. Jeg håper du og andre lesere har nytte og glede av å følge oss.

PS: Etter å ha tatt en runde i vakre Jerusalem og truffet flere palestinere er den foreløpige scoren på hyggelighetsskalaen, Palestina-Israel 1-0.

Morten Ekeland

Ikke hjertelig velkommen

Leave a Reply

